تعاونی ها؛ کلید توسعه پایدار/ اشتغال 100 میلیون نفر در سایه بخش تعاون

سازمان جهانی کار اعلام کرد:

کلید توسعه پایدار/ اشتغال 100 میلیون نفر در سایه بخش تعاون

سازمان جهانی کار در تازه ترین گزارش خود با عنوان “تعاونی ها؛ کلید توسعه پایدار” این موضوع را اعلام کرد: توسعه تعاونی ها برای رسیدن به اهدف بعد از سال 2015 سازمان ملل متحد، حیاتی است. در این باره، سازمان بین المللی کار مدل تعاونی را به عنوان یک ابزار مهم توسعه پایدار، ترویج می کند.

سازمان جهانی کار

بر این باور است که ارزش ها و اصول حاکم بر شرکت های تعاونی می تواند. به مسائل مربوط به نیازهای توسعه اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و عدالت اجتماعی پاسخ دهد. در حال حاضر، تعاونی ها نقش کلیدی در ارائه مراقبت های بهداشتی و اجتماعی دارند و دسترسی به خدمات مالی و ارائه آب و انرژی مناطق روستایی در بسیاری از کشورها، از طریق تعاونی ها صورت می گیرد.

همچنین تعاونی ها می توانند نقش کلیدی در کاهش فقر ایفا کنند و تعاونی های اعتباری دسترسی اعضا به سرمایه های مالی و تعاونی های کشاورزی نیز امکان دسترسی کشاورزان به امکانات مورد نیاز برای رشد محصولات کشاورزی را فراهم می کنند.

یک برآورد نشان می دهد در کشور اتیوپی 800 هزارنفر بتوانند. از طریق تعاونی ها نیازهای خود را در بخش کشاورزی تامین کنند. همچنین آنها می توانند از این طریق، درآمد خود را نیز افزایش دهند. در کشور مصر، 4 میلیون کشاورز فروش محصولات مزارع خود را از طریق انجام بازاریابی تعاونی ها انجام می دهند.

 

اشتغال زایی

یکی از مهم ترین ویژگی های فعالیت تعاونی ها در جهان اشتغال زایی آنها است. حدود 100 میلیون نفر در سراسر جهان از طریق بخش تعاون به کار فعالیت دارند و زندگی نیمی از کل جمعیت جهان به شرکت های تعاونی وابسته است.

همچنین 300 شرکت بزرگ در جهان دارای درآمدی به میزان 1.6 تریلیون دلار هستند. که قابل مقایسه با تولید ناخالص داخلی اسپانیا است. تعاونی ها در حال حاضر، بر سطوح مختلف اشتغال تاثیر دارند. و به صورت مستقیم و غیرمستقیم ترویج اشتغال از طریق ایجاد فرصت های بازار و بهبود شرایط، اتفاق می افتد.

از سویی، گسترش فرصت های حضور زنان برای مشارکت در اقتصاد محلی و برابری جنسیتی نیز در تعاونی ها اتفاق می افتد. به عنوان مثال، 49 درصد از اعضای کنفدراسیون اسپانیایی تعاون، کارگران زن هستند. و در تانزانیا نیز 65 درصد هیئت مدیره های تعاونی ها در اختیار زنان است.

فهرست مطالب