تعاونیها منشا تولید، اشتغالزایی و توسعه پایدار هستند

تعاونیها منشا تولید، اشتغالزایی و توسعه پایدار هستند

حلقه مفقوده بین آموزش و اشتغال، مهارت است که در این راستا تعاونی ها می توانند نقش تعیین کننده ای در مهارت آموزی و اشتغال پایدار در کوتاه مدت ایفا کنند. بخش تعاونی می تواند به اشتغال مولد، توسعه پایدار، رونق اقتصادی و تولید کمک کند و زمینه ساز پیشرفت و تامین کننده منافع کشور در تمامی ابعاد باشد. یکی از حلقه های سیستم اقتصادی هستند، گفت: تعاونی ها زیراساس اقتصاد و منشا پویایی و رشد و توسعه کشور هستند.
اقتصاد بدون تعاونی معنی ندارد چرا که مبنای اقتصاد، تعاونی است و باید به این مهم در کشور توجه ویژه شود.

اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان می دارد: ایران بر پایه سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی با برنامه‌ریزی منظم و صحیح استوار است که در این راستا می طلبد به بخش تعاونی ها بعنوان مهم ترین بخشی که می تواند منجر به تولید، اشتعالزایی و در نهایت توسعه کشور شود بیش از پیش توجه شود. بخش تعاونی شامل شرکت‌ها و موسسات تعاونی تولید و توزیع است که در شهر و روستا بر طبق ضوابط اسلامی تشکیل می‌شود و می‌تواند در رشد، توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق و روستا های کم برخوردار نقش موثری ایفا کند.

افزایش سهم زنان و جوانان تحصیل کرده در تعاونی ها یک ضرورت است

وی به ضرورت افزایش سهم زنان و جوانان تحصیلکرده دانشگاهی در تشکیل تعاونی ها تاکید کرد و گفت: ۶۵۹ تعاونی معادل ۲۸ درصد تعاونی های استان را بانوان تشکیل داده‌اند که این رقم باید افزایش یابد. مبنای کار اقتصاد مبتنی بر تعاونی، خرد جمعی است، در کشور ما نگاه و بینش به اشتغال، دولتی است و به بخش های خصوصی و تعاونی کمتر توجه می شود، اما این نگرش کاملا اشتباه و در دنیا منسوخ شده است و کشورها به سمت تشکیل تعاونی ها و رویکردهای جمعی مبتنی بر علم روی اورده اند.
بعد از جنگ جهانی اول بالاترین نرخ بیکاری مربوط به امریکا بود که بعد ها در بررسی های علمی و میدانی پارسونز مشخص شد که در این ساختار بین اشتعال و اموزش حلقه مفقوده ای بین بنام مهارت وجود دارد، در ساختار اقتصادی ما این وضعیت حاکم است که تعاونی ها می توانند این خلا را احیائ و بر خرد جمعی اهتمام داشته باشند.

مبنای کار اقتصاد مبتنی بر تعاونی، خرد جمعی است

به عنوان مثال در استان ایلام سه هزار و ۳۰۸ شرکت و اتحادیه تعاونی در ۱۴ رشته در استان تشکیل و ثبت شده و اشتغال پیش بینی شده در قالب این شرکت ها و اتحادیه های تعاونی ۲۶ هزار و ۶۴۷ نفر است. از مجموع سه هزار و ۳۰۸ شرکت و اتحادیه تعاونی استان، هم اکنون ۲ هزار و ۵۳ تعاونی فعال و مشغول تولید و ارائه خدمات بوده و بیش از ۱۶ هزار و ۲۶۳ نفر نیز دراین تعاونی ها مشغول بکار هستند. همچنین در بخش کشاورزی یک هزار و ۱۰۱ تعاونی معادل ۳۳ درصد، بخش خدمات ۹۱۲ تعاونی معادل ۲۷ درصد و بخش صنعت با ۶۰۲ تعاونی در استان فعال هستند. و ۶۵۹ تعاونی در ایلام را بانوان تشکیل می دهند.
شرکت تعاونی ۱۸۹ قدر رزمندگان ایلام در شانزدهمین جشنواره تعاونی های برتر استان بعنوان تعاونی برتر ملی معرفی شد. این شرکت تعاونی برای بیش از ۵۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده و مشغول فعالیت است. امسال ۵۰ میلیارد تومان بخش تعاون استان تسهیلات جذب کرد و توانستیم رتبه چهارم کشور از جذب تسهیلات را کسب کنیم.
نسخه ما تنها برای توسعه تولید به بخش تسهیلات متمرکز شده است اما مدیریت کشور باید بتواند تولید را همه جانبه یاری کند. باید بستری برای متقاضیان فراهم شود که رویش فضای تولید و اشتغال در آن به نحوی بسیار مطلوبی ایجاد شود.

فهرست مطالب